Zalecenia w związku z opóźnieniem wdrożenia dyrektywy 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych

W związku z opóźnieniem implementacji do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2014/24/UE
z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych uchylającej dyrektywę 2004/18/WE, przedstawiamy stanowisko Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pana Pawła Chorążego dotyczące sposobu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych przez instytucje uczestniczące we wdrażaniu programów polityki spójności.

Przede wszystkim zalecane jest odłożenie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do momentu wejścia w życie nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, gdyż jedynie zastosowanie tego rozwiązania stanowi gwarancję braku wystąpienia nieprawidłowości związanych z nieterminową implementacją dyrektywy. W przypadku postępowań, których wszczęcie nie może zostać odłożone należy stosować zalecenia opracowane przez Urząd Zamówień Publicznych, wskazujące sposób postępowania w celu realizacji wymogów wynikających z przepisów dyrektywy, dotychczas nieodzwierciedlonych w treści obowiązującej ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych pod adresem: https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/test.

Treść pisma Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pana Pawła Chorążego dotyczące sposobu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych przez instytucje uczestniczące we wdrażaniu programów polityki spójności:

W dniu 18 kwietnia br. upływa termin implementacji znacznej części przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE oraz Dyrektywy 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE. Mimo trwających od dłuższego czasu prac legislacyjnych, zintensyfikowanych w ostatnich miesiącach, wskazany wyżej termin implementacji nie został dotrzymany. Projekt nowelizacji ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, przenoszący do krajowego porządku prawnego uregulowania ww. dyrektyw, aktualnie znajduje się na etapie prac parlamentarnych.

Opisana sytuacja ma szczególne znaczenie dla instytucji realizujących programy polityki spójności
z uwagi na konieczność zapewnienia pełnej zgodności prowadzonych postępowań z przepisami unijnymi. Rozwiązaniem gwarantującym brak wystąpienia nieprawidłowości związanych z nieterminową implementacją, jest odłożenie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia do momentu wejścia w życie ustawy zmieniającej ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. W związku z tym sugeruję, aby we wszystkich przypadkach, w których rozwiązanie to będzie mogło być zastosowane, postępowania były wszczynane dopiero po wejściu w życie wspomnianej ustawy zmieniającej.

Odłożenie w czasie wszczęcia postępowania może jednak w części przypadków okazać się niemożliwe. Mając to na względzie, jak również dążąc do zminimalizowania ryzyka wystąpienia w takich przypadkach nieprawidłowości związanych z brakiem terminowej implementacji przepisów wspomnianych dyrektyw, Urząd Zamówień Publicznych opracował zalecenia wskazujące sposób postępowania, który powinien zostać przyjęty przez zamawiających w celu realizacji wymogów wynikających z przepisów dyrektyw, dotychczas nieodzwierciedlonych w treści obowiązującej ustawy.  Dokument dostępny jest na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych pod adresem: https://www.uzp.gov.pl/aktualnosci/test. Wyrażam nadzieję, że stosowanie zaleceń UZP w wyżej wymienionych sytuacjach zminimalizuje ryzyko wystąpienia nieprawidłowości przy realizacji postępowań.

Przekazując powyższe informacje pragnę zwrócić uwagę, że w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE istnieje pogląd o konieczności bezpośredniego stosowania dyrektyw przez podmioty należące do szerokiego kręgu podmiotów władzy państwowej. W swym orzecznictwie Trybunał zalicza do tego kręgu wszystkie organy administracji, także te zdecentralizowane, jak gminy (wyrok Costanzo, 103/88), jak i spółki prawa publicznego (wyrok Portgás, C-425/12). Wobec tego nie można w przyszłości wykluczyć, że za uchybienia podmiotów należących do tego kręgu, wynikające z opóźnienia w implementacji dyrektyw, organy UE będą oczekiwały nałożenia korekt o charakterze indywidualnym. Pamiętać należy bowiem, że co do zasady odpowiedzialność za przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych ponoszą w pełni zamawiający (beneficjenci).

Jednocześnie informuję, że do postępowań wszczętych przed dniem 18 kwietnia br. zastosowanie znajdują niezmiennie przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych w wersji obowiązującej w dniu wszczęcia postępowania.
Informacje o publikacji dokumentu