Stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie stosowania art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)

Poniżej przedstawiamy stanowisko Ministerstwa Finansów w zakresie stosowania art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), dalej ufp, w kontekście rozliczania wydatków w projekcie za pomocą metod uproszczonych.

Art. 67 ust. 1 rozporządzenia 1303/2013 przewiduje cztery formy "dotacji i pomocy zwrotnej":
  • zwrot kosztów kwalifikowanych, które zostały rzeczywiście poniesione i zapłacone, wraz, w stosowanych przypadkach, z wkładami rzezczowymi  i amortyzacją;
  • standardowe stawki jednostkowe;
  • kwoty ryczałtowe nieprzekraczające 100 000 EUR wkładu publicznego;
  • finansowanie w oparciu o stawki ryczałtowe, obliczone przez zastosowanie wartości procentowej do jednej lub kilku kategorii kosztów.
Jeżeli przepisy dotyczące poszczególnych funduszy nie ograniczają form dotacji i pomocy zwrotnej mających zastosowanie do określonych operacji (art. 67 ust. I in fine), beneficjent - przy spełnieniu określonych warunków moze otrzymac dofinansowanie, w jednej z powyższych form.

Zgodnie z art. 190 ufp, w przypadku gdy beneficjentem projektu finansowanego ze środków europejskich jest jednostka sektora finansów publicznych, każdy wydatek kwalifikowalny powinien zostać ujety we wniosku o płatność przekazywanym właściwej instytucji w terminie do 3 miesięcy od dnia jego poniesienia.

W świetle powyższego należy podkreślić, że obowiązek prowadzenia prowspólnotowej wykładni przepisów krajowych oznacza, że nie może wystąpić sytuacja, w której skorzystanie z uprawnienia wynikającego bezpośrednio z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zostanie uniemożliwione na skutek ograniczenia wynikającego z prawa krajowego. Konieczne jest zatem wypracowanie takiej wykładni art. 190 ufp, aby wymienione tam podmioty mogły bez przeszkód stosować metody określone w art. 67 ust. 1 lit. b, c i d rozporządzenia.
 
Art. 190 utp, określając termin na założenie wniosku o płatność odnosi się do „poniesionego wydatku kwalifikowalnego". Należy zauważyć, ze podobne sformułowanie znajduje się w art. 67 ust. 1 lit. a rozporządzenia – mowa tam o „poniesionych i zapłaconych kosztach kwalifikowalnych". Już zatem wykładnia literalna może prowadzić do wniosku, iż art. 190 odnosi się rozliczenia formy dotacji określonej w art. 67 ust. 1 lit a rozporządzenia, natomiast nie znajduje zastosowania do form określonych w lit. b, c i d.
 
Skoro zatem formy otrzymania (a zatem i rozliczenia) dotacji określone w lit. b-d nie wymagają dokumentowania poniesienia kosztów/wydatków, należy stwierdzić, że – w przypadku rozliczania wydatków za pomocą stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek ryczałtowych – art. 190 ufp nie znajdzie zastosowania.
 
Należy także zaznaczyć, że wydatki związane z realizacją projektów finansowanych z budżetu UE klasyfikowane są w wyraźnie wskazanych odpowiednich czwartych cyfrach paragrafów ujętych w załączniku 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U z 2014 r., poz. 1053, z późn. zm.). Tak więc w sytuacji, gdy wydatki w ramach EFRR, EFS i FS są kwalifikowalne i mieszczą się w zakresie projektu, powinny one być klasyfikowane z czwartą cyfrą paragrafu „7" i „9".
 

Załączniki

stanowisko MF (w zakresie stosowania art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.))
stanowisko MF (w zakresie stosowania art. 190 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.)).pdf 80 KB
Informacje o publikacji dokumentu