Konkurs Edukacyjna Gmina Małopolski organizowany jest od 2009 roku. Organizatorem jest Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Celem konkursu w 2025 roku jest upowszechnianie idei uczenia się przez całe życie, rozwijanie kompetencji Małopolan, w tym zielonych kompetencji, rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych kompetencji i ich potwierdzania za pomocą portfolio.
Plebiscyt pozwala na wyłonienie i promocję małopolskich gmin najaktywniej wspierających rozwój osobisty i zawodowy swoich mieszkańców.
Kto może się zgłaszać?
Kandydować może gmina wiejska lub miejsko-wiejska obejmująca miasta do 25 000 mieszkańców z terenu województwa małopolskiego. W związku z rozwojem i postępem jaki możemy zaobserwować w dzisiejszym świecie i chęcią dostosowania się do aktualnych trendów uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych, corocznie edycje różnią się od siebie kryteriami.
Poprzednie edycje uwzględniały w ocenie między innymi :
- zaangażowanie gminy w prowadzeniu Bilansu Kariery dla mieszkańców danej gminy oraz udział gminy w Małopolskim Dniu Uczenia się (MDU) w 2022 roku i w Ogólnopolskim Tygodniu Kariery w 2022 roku;
- organizację ciekawych przedsięwzięć edukacyjnych oraz aktywne wspieranie rozwoju osobistego i/lub zawodowego mieszkańców;
- upowszechnianie doradztwa zawodowego i docenianie gmin, które szczególnie wyróżniały się działaniami związanymi z poradnictwem całożyciowym;
- propagowanie edukacji w obszarze dziedzictwa kultury materialnej i niematerialnej oraz tradycji.
Motywem przewodnim tegorocznej edycji są zielone kompetencje. W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej i wyzwań związanych ze zmianami klimatycznymi, kompetencje te nabierają coraz większego znaczenia w różnych sferach życia i pracy. Działania edukacyjne związane z zielonymi kompetencjami mają istotny wpływ na pracę edukatorów, ponieważ przekładają się na realizację inicjatyw wspierających zrównoważony rozwój i bardziej ekologiczną społeczność. Promowanie zielonych kompetencji przez edukatorów kultury przynosi liczne korzyści uczestnikom zajęć, wzbogacając ich wiedzę oraz przygotowując do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
W tym roku szczególną uwagę kierujemy na wszelkie inicjatywy o charakterze edukacyjnym realizowane przez gminy, ośrodki kultury, szkoły lub inne jednostki organizacyjne danej gminy. W zgłoszeniu można również wykazać inicjatywy, które zrealizowano we współpracy z organizacjami pozarządowymi, działającymi na terenie gminy lub na rzecz mieszkańców danej gminy. Kapituła Konkursowa będzie się kierować następującymi kryteriami:
- upowszechnianie idei uczenia się przez całe życie, w tym także poszerzenie umiejętności identyfikowania kompetencji i zbierania dowodów na ich posiadanie z wykorzystaniem metody portfolio;
- promowanie i rozwijanie zielonych kompetencji – zgodnie z definicjami zielonych kompetencji/umiejętności, określonymi w załączniku nr 2 do regulaminu;
- zaangażowanie i współpraca na rzecz uczenia się – rozumiane jako: liczba instytucji, organizacji, które gmina zaangażowała w prezentowane inicjatywy, co pozwoliło na zwiększenie zasięgu podejmowanych działań edukacyjnych.
Projekt „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych" realizowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności – Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki", inwestycja A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie".